Aprenentatge actiu, PESTALOZZI (1746-1827)

L'aprenentatge actiu requereix seguir el flux natural del procés d'aprenentatge de cada persona, en comptes d'imposar la seqüència d'ensenyament que vol l'educador.  
Pestalozzi (pedagògeg suis) va realitzar enormes esforços per trobar un mètode que fos independent del mestre, i tingués en si mateix, virtut suficient per provocar el desenvolupament de les facultats de l'infant. 

El seu mètode està basat en la intuïció. Va ser el primer pedagog que va tractar d'entendre l'educació com un procés d'autoformació, tot saber que sorgeix de l'íntima experiència de l'individu.

Per Pestalozzi, la naturalesa humana significava coneixement i racionalitat, autonomia i ètica. La fi de l'educació no pot i no ha de transcendir l'esperit de l'educand, ni consisteix en un determinat contingut impost des de l'exterior. Per tant, l'educació té com a tasca el desenvolupament harmònic de les facultats i el domini de l'esperit sobre l'animalitat.

Preferia començar l'educació dels nens/es exercitant l'atenció, l'observació i la memòria, i consolidar aquestes activitats, abans de passés jutjar i raonar. Va considerar l'amor com a principi essencial de l'educació i va exposar que la millor educadora és la mare. 

Alguns Objectius de l'Aprenentatge Actiu

Essencialment l'aprenentatge actiu és el mètode que pretén aconseguir el desenvolupament de les capacitats del pensament crític i del pensament creatiu. L'activitat d'aprenentatge està centrada en l'infant.
  • Aprendre en col.laboració. 
  • Organitzar-se. 
  • Treballar en forma grupal. 
  • Fomentar el debat i la crítica. 
  • Responsabilitzar-se de tasques. 
  • Aprendre a partir del joc. 
  • Desenvolupar la confiança, l'autonomia, i l'experiència directa. 
  • Utilitzar la potencialitat de representació activa del coneixement. 
  • Capacitar-se per aconseguir estendre els models actuals de l'aprenentatge cap a nivells superiors d'interactivitat cognitiva. 
  • Atendre a la diversitat.
 
El perfil docent en l'aprenentatge actiu
El docent en l'aprenentatge actiu és qui assumeix el rol de mediador en els processos d'ensenyament-aprenentatge, i no només instructor de continguts conceptuals, ha de tenir un perfil d'orientador de processos de formació integral de l'alumnat.

Dos aspectes bàsics que ha de presentar el perfil d'un bon professional de l'educació, que aspiri a una formació global de tot l'alumnat, són:
  • Mediador: atén al concepte de diversitat.
  • Orientador: l'eix vertebrador de l'acció educativa és l'individu i no els continguts.



En aquests vídeos es pot veure el treball de Rebeca Wild que, conjuntament amb el seu marit, Mauricio, van fundar l'escola Pestalozzi (el Pesta) a Equador. A més a més, recomano la lectura dels llibres de Wild.
  • Educar para ser.
  • Calidad de vida.
  • Libertad y límites. Amor y respeto.




1


2


3

Comentaris

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més