Capital Cooperatiu. Capacitat de node

Capacitat de node vol dir poder integrar-se en qualsevol xarxa de treball. Què significa això des d'un punt de vista pedagògic?

INED21

EL CAPITAL COOPERATIVO COMO CAPACIDAD DE NODO

A la dècada dels noranta, R. Putnam ens ensenyava la importància del capital social per al declivi o auge d'una societat actual. El capital social que ens descrivia Putnam es podia diferenciar en el capital vincle, quan aquesta sociabilitat s'establia entre iguals, o capital pont quan aquestes relacions es feien amb aquest altre diferent, característic de les nostres societats multiètniques. Putnam avisava contra l'individualisme fragmentador de la societat americana en les últimes dècades, un diagnòstic de la seva decadència. La metàfora era molt plàstica: als EUA el nombre dels que jugaven sols a les bitlles ja era perillós ...

Un dels objectius de l'educació en la nostra era de la informació, és augmentar el nostre capital cooperatiu. Què significa capital cooperatiu des d'un punt de vista pedagògic? La capacitat per integrar-se i augmentar eficaçment una xarxa, l'anomenem capacitat de node. El capital cooperatiu en la seva traducció digital significa capacitat de node.

Capacitat de node vol dir que un alumne pugui integrar-se en qualsevol xarxa de treball, aquest aprenentatge d'integració implica flexibilitat cognitiva i emocional. Capacitat de node significa augmentar el rendiment de la xarxa on l'alumne s'integra, aquest aprenentatge implica visibilitzar i complementar dins de l'estructura de la xarxa.

Aquest capital cooperatiu que tota societat del segle XXI ha de tenir, té una primera prova en el seu sistema educatiu. Les xarxes són les estructures que conformen el nostre present i futur, hi ha xarxes espontànies i xarxes intencionades. La nostra aposta es diu xarxes educatives, capacitat de node.

Comentaris

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més