Espai de transformació i creació

La societat de la informació necessita d'alumnes i subjectes que siguin capaços d'analitzar i tenir capacitat crítica, també d'alumnes creatius que innovin en aquesta nova modalitat de l'economia del coneixement. Les dues formes de producció conformen l'espai de transformació i creació en la nostra metodologia.

Transcrivim un interesant post d'INED21



Els nostres sistemes educatius no estan preparats per resoldre aquest problema: com puc desenvolupar la capacitat analítica i creativa del meu alumnat? Creem alumnes amputats en la seva capacitat d'analitzar i, en conseqüència, en la seva capacitat de crítica. Més fins i tot, la creativitat es dóna a les nostres aules d'una forma esporàdica, fruit d'iniciatives individuals.

Dins de les quatre habilitats bàsiques que identifiquem com quadrat informacional: buscar, seleccionar, transformar / crear i comunicar, avui volem desenvolupar algunes de les característiques que ha de tenir l'habilitat de transformar i crear coneixement. Ambdues conformen el que pedagògicament anomenem espai de transformació i creació.

La pedagogia contemporània ha confós, moltes vegades, dos tipus de coneixement diferents. Anomenem coneixement tancat a aquell coneixement que té una solució, i / o que per la seva consecució cal seguir uns passos determinats: quan un alumne resol una equació de segon grau, quan analitza sintàcticament una oració complexa, quan relaciona esdeveniments històrics amb les èpoques corresponents , està utilitzant aquesta habilitat. Dit d'una altra manera: transforma un problema en coneixement tancat.

Transformar no és crear. Per què? Perquè crear coneixement implica una altra naturalesa del coneixement. El anomenem coneixement obert, aquest es destaca per no tenir una solució única, per no tenir una seqüència tancada que porti a ell. Si transformar implica capacitat d'anàlisi i síntesi, crear implica imaginació. Dues formes de producció que els nostres sistemes educatius no diferencien metodològicament, d'aquí que la creativitat estigui oblidada en el nostre currículum.

Un alumne que crea un conte meravellós, aquest alumne que ens sorprèn amb una presentació multimèdia impactant, amb una interpretació i opinió totalment original sobre un fet històric o un autor filosòfic: aquest alumne crea coneixement obert, la seva imaginació està creant possibilitats noves que no existien abans. En el nostre informe: "Des de la igualtat a l'excel·lència", aportem que hi ha una competència que ha de ser integrada en el nostre currículum formal, la competència creativa: solucionar d'una forma nova un problema o un repte previ.

INED21 en la seva metodologia, diferència ambdues formes de producció: la societat de la informació necessita d'alumnes i subjectes que siguin capaços d'analitzar i tenir capacitat crítica, també d'alumnes creatius que innovin en aquesta nova modalitat de l'economia del coneixement. Les dues formes de producció conformen l'espai de transformació i creació en la nostra metodologia. Tot coneixement no té la mateixa natura.

Comentaris

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més