De l’autogestió educativa a la creació d’escoles llibertàries

Des de setembre fins desembre el Centre de Recursos Pedagògics Josefa Martín Luengo obre una proposta de cursos de diferents temàtiques realitzats amb metodologies pròpies de la pedagogia llibertària. Esperanto, anglès, escola autogestionada de mares i pares, meteorologia i un seminari de pedagogia llibertària conformen l’oferta. Es realitzen a l’Espai Obert, al carrer Violant d'Hongria 71 del barri de Sants de Barcelona.

ANTONIO ALCÁNTARA / @ANTALCANTARA a la Directa


El cursos són una proposta de qualitat a preus assequibles i el seminari és gratuït. La voluntat del CRPL és que continuïn durant els propers trimestres. La resposta ha estat molt bona. Al seminari de pedagogia llibertària han hagut de tancar inscripcions i fins i tot els donaria per obrir un nou grup. Aquest seminari respon a la voluntat de difondre aquesta pràctica pedagògica i a la manca de formació en aquest sentit. Un seminari que pot convertir-se en un referent de qualitat. El cursos responen a dos fets, explica Edo: “per un costat, les propostes de la gent propera al Centre de Recursos Pedagògics i, per un altre costat, a les necessitats i inquietuds que ens ha arribat des de nostre voltant”. I és que aquesta proposta educativa és un autèntic luxe fet per un col·lectiu format per persones estudioses i practicants de la pedagogia llibertaria. 

El mètode pedagògic del cursos es basa en l’aprenentatge de la persona, en la superació dels límits i en la creació del coneixement de manera col·lectiva per a la transformació social. No es tracta de com ensenyar, on ensenyar i a qui ensenyar. La qüestió és què aprendre, com aprendre, on aprendre i amb qui aprendre. La formadora no és posseïdora del coneixement i no està per damunt dels alumnes. La Noe ho explica utilitzant paraules apreses al curs d’Esperanto: “en contraposició al “instruisto” –aquell que cobra per ensenyar-, en aquests cursos les formadores són “geinstruantoj” –dinamitzen, acompanyen- i una vegada estan fora de la formació passen a ser “geamikoj”, “gecamaradoj”, és a dir, amigues i companyes”. Un rol que pot realitzar qualsevol persona en qualsevol moment. Una relació pedagògica horitzontal i de suport mutu.

Amb la realització d’aquestes formacions el CRPL pretén autogestionar-se i difondre els valors i les pràctiques de la pedagogia llibertària. L’autogestió també la porten a terme gràcies al grup d’animació Mimulus. Una eina que els permet estar en contacte directe amb la pràctiques pedagògiques i amb els infants, explica Anakrusa. Les truquen de diferents llocs i es sorprenen al veure-les vestides de milicianes amb nas de pallasso i cantant cançons de tota la vida però amb altres lletres. “Una manera de mantenir l’imaginari col·lectiu i transmetre el valors llibertaris”, conclou Anakrusa.

El CRPL també realitza assessoraments i formacions a partir de demandes concretes com, per exemple, la resolució de conflictes o la sexualitat adolescent. Alhora edita la revista Educere, una publicació amb 5 números, amb la voluntat de ser transmissora de les pràctiques pedagògiques i que es pot llegir en paper o en internet.

El CRPL és un projecte pedagògic que respon a un esforç col·lectiu. Els seus orígens es remunten a l’any 2008, quan es crea el col·lectiu Nono, per tal de recrear una escola llibertària per a nens, nenes i adults, durant un dia, a les Jornades d’Autogestió Educativa al Parc de la Ciutadella que es van realitzar al 2009. Una vegada assolit l’objectiu de Nono, el col·lectiu es va dissoldre i va donar peu a la creació del CRPL que va obrir de cara al públic l’any 2012 amb el nom de Centre de Recursos Pedagògics Josefa Martín Luengo. “El nom pretén crear memòria col·lectiva i recordar una de les dones que va fer realitat l'escola llibertària “Paideia” a Mérida. Un referent que ha creat pràctica i teoria, que s’ha mantingut, que s’ha anat construint i del que podem aprendre contínuament”, explica la Lena, una altra de les participants. Ho qualifica com "un preciós camí per recorre i difondre".

Els pots trobar al Centre de Recursos Pedagògics Josefa Martin Luengo, a l’Ateneu Llibertari del Poble Sec, un dels col·lectius de l'Espai Obert. També hi pots contactar a l'adreça electrònica del projecte i a la plana web.

Comentaris

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més