Pedagogia social comunitària en l’àmbit penitenciari

La pedagogia social comunitària es considerada una metodologia i una praxi sociopedagògica que treballa per a la millora de la qualitat de vida de les poblacions i/o de les persones, pel que fa a les seves experiències relacionals i comunitàries. Alguns autors fan especial referència als aspectes de caràcter sociopolític que aquesta modalitat pedagògica possibilita, concretament a la promoció de la participació i de la iniciativa social, la mobilització ciutadana, el treball en xarxa i la sensibilització social. Les metodologies mitjançant les quals es du a terme aquesta praxi sociopolítica i educativa són, fonamentalment, l'Animació Sociocultural i l'Acompanyament psicosocial.

Txus Morata a Social.cat


L’equip d’Acció Social Comunitària (ASOC), del grup de recerca reconegut per la Universitat Ramon Llull: “Innovació, Avaluació i Qualitat en l’Acció Social” (INQUAS) de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés-URL, te com objectiu avaluar i construir discurs científic sobre els beneficis que l’acció comunitària aporta a les professions socials i educatives, des d’una perspectiva teòrica i metodològica, per a la millora de la qualitat de vida de les persones i les seves repercussions socials.

La recerca que es porta a terme a la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés-URL té com a objectiu principal poder generar i difondre coneixement científic en l’àmbit de l’acció social i educativa, per tal d’assolir un model universitari d’excel·lència que aporti valor en la millora de la cohesió social, tant de les organitzacions socials i administracions públiques que hi contribueixen com de les persones que conviuen a la nostra societat.

El projecte d’investigació: Pedagogia Social Comunitària en centres penitenciaris i en programes de reinserció social: un model d'intervenció per a la millora de la reinserció social que està desenvolupant l’equip ASOC de la Facultat, s’emmarca en l’àrea d'estudi de la pedagogia social comunitària aplicada, en aquest cas, a centres penitenciaris i a programes d'incorporació social per a persones en situació d’exclusió social greu.

Què és la pedagogia social comunitària?

La pedagogia social comunitària es considerada una metodologia i una praxi sociopedagògica que treballa per a la millora de la qualitat de vida de les poblacions i/o de les persones, pel que fa a les seves experiències relacionals i comunitàries (Caride, 2006; Llena i Úcar, 2006; Pérez Serrano i Pérez Guzmán, 2006; Trilla, 1997)i. Alguns autors (Barber i Cortés, 2006; García Roca, 2004; Marchioni, 2004; Morata, 2011)ii fan especial referència als aspectes de caràcter sociopolític que aquesta modalitat pedagògica possibilita, concretament a la promoció de la participació i de la iniciativa social, la mobilització ciutadana, el treball en xarxa i la sensibilització social. Les metodologies mitjançant les quals es du a terme aquesta praxi sociopolítica i educativa són, fonamentalment, l'Animació Sociocultural i l'Acompanyament psicosocial.

Activar processos de participació social i comunitària amb la ciutadania requereix de la creació d'estructures, sistemes, equips i metodologies educatives que promoguin la participació com a dret. Considerar l'execució penal i el treball educatiu en medi obert, des de la perspectiva de l’acció comunitària i de la pràctica de la participació, implica una acció coresponsable entre els centres penitenciaris, les entitats socials, les administracions públiques i la pròpia ciutadania.

Aplicació en l’àmbit penitenciari

La finalitat de l’estudi Pedagogia Social Comunitària en centres penitenciaris i en programes de reinserció social: un model d'intervenció per a la millora de la reinserció social es sistematitzar un model d'intervenció socioeducativa, des dels principis i les metodologies pròpies de la Pedagogia Social Comunitària, oferint línies i propostes d’innovació i millora per a la construcció del discurs pedagògic i dels recursos metodològics i tècnics respecte a la intervenció social i educativa en aquests contextos d’exclusió social.

La metodologia emprada ha estat la investigació avaluativa de caràcter participatiu, mitjançant tècniques de tipus qualitatiu i quantitatiu. S’han analitzant dues experiències d’èxit a l’Estat Espanyol: la Unitat Terapèutica Educativa (UTE) del Centre Penitenciari de Villabona (Asturies) i l'Associació Bizitegi (País Basc).

Els objectius de la recerca han estat:
1. Valorar i analitzar el model d'intervenció de la Unitat Terapèutica Educativa del Centre Penitenciari de Villabona i de l'Associació Bizitegi (Bilbao) des dels principis de la Pedagogia Social Comunitària.
2. Valorar els efectes i beneficis per a la reinserció social del model d'intervenció que es porta a terme a la Unitat Terapèutica Educativa del Centre Penitenciari de Villabona i a l'Associació Bizitegi (Bilbao).
3. Validar el model d'intervenció de pedagogia social comunitària en els centres analitzats, a través del contrast científic i tècnic amb altres professionals i experts en l'àmbit d'estudi, de cara a poder transferir aquest model a altres centres i programes nacionals i internacionals.
4. Oferir orientacions i propostes d’innovació i millora en el treball socioeducatiu per a la reinserció social de persones en situació d’exclusió social.

Actualment l’equip ASOC està treballant en la organització d’unes Jornades que es portaran a terme a l’octubre del 2013 i que pretenen ser una oportunitat d’intercanvi de perspectives professionals entorn als beneficis que la Pedagogia Social Comunitària ofereix al treball educatiu en contextos penitenciaris i en programes de reinserció social per a persones en situació d’exclusió greu. Les Jornades abordaren aquesta reflexió i debat a partir de dos elements:

La presentació dels resultats obtinguts a la recerca “Pedagogia Social Comunitària en centres penitenciaris i en programes de reinserció social: un model d'intervenció per a la millora de la reinserció social”, portada a terme per l’equip ASOC .

La realització de conferències i taules rodones relacionades amb les temàtiques centrals de la recerca, per part d’experts en els àmbits d’estudi i de diferents representants de la Unitat Terapèutica i educativa (UTE) del Centre Penitenciari de Villabona i de l’Associació Bizitegi de Bilbao.


i CARIDE, J.A (2006). “La educación social en la acción comunitaria”. En Ucar, X.; Llena, A. Miradas y diálogos en torno a la acción comunitaria. Barcelona, Graó.
LLENA, A.; UCAR, X. (Coord.) (2006), Miradas y diálogos en torno a la acción comunitaria. Barcelona. Graó.
PÉREZ SERRANO, G.; PÉREZ DE GUZMÁN, M.V. (2006). Qué es la animación sociocultural. Epistemología y valores, Madrid, Nancea.
TRILLA J.(1997) Animación Sociocultural. Teorías, programas y ámbitos, Barcelona, Ed. Ariel.
ii BARBERO, J.M; CORTÉS, F. (2006) Trabajo comunitario. Organización y desarrollo social. Madrid, Alianza.
GARCIA ROCA J. (2004). Políticas y programas de participación social, Madrid, Síntesis.
MARCHIONI, M. (2004) Desarrollo local y comunitario: Tendencias y nuevos modelos de intervención. El papel de la intervención socio comunitaria. En II Jornadas de Educación social, Barcelona
MORATA, T. (2011) La pedagogía comunitaria en la Unidad Terapéutica y Educativa del centro penitenciario de Villabona y en otros proyectos de reinserción social, Madrid, Ed. Maria R. Belando Montoro

Comentaris

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més