"Coeducar és educar". Jornades coeducatives a la FP

25 i 26 d'abril
Institut Ribot i Serra de Sabadell

II Jornades Coeducatives amb la intenció de fer una primera aproximació a la coeducació dins la Formació Professional; oferir recursos  a l’alumnat dels diferents cicles per aplicar-los a la seva vida personal i professional; exposar diferents pràctiques coeducatives que es porten a terme en  instituts d’FP i dotar d’eines al professorat dels cicles formatius






II Jornades Coeducatives 25 i 26 d’abril de 2014

Institut  Ribot i Serra i Centre Cívic Rogelio Soto de Sabadell 






Han passat vuit anys de les I Jornades Coeducatives que es van realitzar al Museu de la Ciència i la Tècnica de Terrassa. Feia temps que un grup de professores de FP parlàvem de preparar unes segones jornades i ha arribat aquests moment. Aquestes jornades responen a la necessitat de continuar treballant aquests temes i a més, focalitzar l’atenció en la Formació Professional. Es realitzaran la tarda del divendres 25 d’abril i el matí del dissabte 26 d’abril als espais del INS Ribot i Serra de Sabadell i el Centre Cívic Rogelio Soto.



Pensem que la coeducació és més habitual treballar-la des de la primària i la secundària, però quan s’arriba a altres nivells educatius com la Formació Professional, molt lligada al món laboral, és menys freqüent la seva presència i resta exposada a les voluntats dels i les professionals que donen classes als diferents cicles.



Donada la gran varietat d’estudis que avarca l’FP ens centrarem en la família de Serveis Socioculturals i a la Comunitat que engloba els cicles d’Educació Infantil, Integració Social i Animació Sociocultural i Turística, de grau superior i el cicle d’Atenció a les persones en situació de dependència, de grau mitjà.



Això no vol dir que a la resta d’FP no sigui necessari treballar la coeducació, ans al contrari, sinó que volem començar per uns cicles que treballen temes molt relacionats amb les persones.





Objectius de la Jornada




  • Fer una primera aproximació a la coeducació dins la Formació Professional
  • Oferir recursos  a l’alumnat dels diferents cicles per aplicar-los a la seva vida personal i professional
  • Exposar diferents pràctiques coeducatives que es porten a terme en  instituts d’FP i dotar d’eines al professorat dels cicles formatius




Cal reflexionar també sobre la feminització d’algunes professions que tenen a veure amb la cura de persones i atenció a la infància. Les nostres aules posen de manifest el nombre de nois i noies que escullen aquests tipus d’estudis. I la realitat ens diu que encara ara tenim moltes més noies que nois en aquest cicles.



Cal també pensar en el reconeixement social i econòmic que tenen actualment aquestes professions vers a d’altres més tècniques. 



Cal revisar les programacions d’aquests cicles i incloure d’una manera transversal la mirada coeducativa i la perspectiva de gènere de manera que l’alumnat no ho percebi com un fet aïllat o que se celebra en uns dies concrets del calendari, sinó que apareix a l’ADN de la metodologia i pràctica de cadascun dels mòduls formatius. 












DIVENDRES, 25 D’ABRIL

16:00- 16:30 :  Centre Cívic Rogelio Soto. 



BENVINGUDA i presentació de les jornades a càrrec de Mercè Gómez LLobregat, responsable de CCOO Educació al Vallès Occidental, Quim Carné Jornada, regidor de Cultura, Drets Civils i Ciutadania de l’Ajuntament de Sabadell i Enrique Rodríguez Ruíz, secretari general de la Unió Comarcal de CCOO del Vallès Occidental.


16:30-18:00: CONFERÈNCIA: Noies i nois davant l’FP: una mirada des de la Coeducació,  a càrrec de Marina Subirats i Martori, sociòloga, catedràtica emèrita de Sociologia (UAB), membre del grup de treball de Coeducació de l’ICE (UAB).

18:00 : PAUSA

18:30-20:00: TALLERS AL RIBOT I SERRA (Cal fer inscripció prèvia al taller)

Escola mixta = Escola coeducativa?
Dolors Vallejo Calderón, mestra, experta en coeducació.

Coeducant des dels primers anys
Puri Carmona Ruíz, mestra de l’escola bressol municipal Moisés (Terrassa), Laura Calatrava González i Joana Roldán Ropero, mestres de l’escola municipal Somriure (Terrassa)

Socialització preventiva de la violència de gènere
Grup de recerca interuniversitari CREA (Centre de recerca en teories i pràctiques superadores de la desigualtat)

Joves i coeducació: enfocament coeducatiu en un espai jove/ Pandora: una experiència en coeducació.
David de la Fuente Costa, educador social, Sònia Nogués Vera, coordinadora pedagògica de la Fundació IDeA, Xavi Gómez Vidal, coordinador de Pandora.

Coeduquem el present per canviar el futur
Marta Morata Mateo, mestra, formadora en Coeducació pel Departament D’Ensenyament. Formadora en competències bàsiques, membre del grup de treball de Coeducació de l’ICE (UAB). Júlia López Quintana, mestra, formadora d’avaluació i metodologies de l’ICE (UB), formadora en programació i competencies bàsiques, membre del grup de treball de Coeducació de l’ICE (UAB).


DISSABTE, 26 D’ABRIL

10:00-11:00: PRESENTACIÓ de bones practiques al centre cívic Rogelio Soto

Dinamitzant 25N
Helena Marín Yeste, INS. Ribot i Serra, Sabadell

Bona pràctica en un CF de Serveis Socioculturals i a la Comunitat
Professorat de la Família de Serveis Socioculturals i a la Comunitat, INS. Montserrat Roig. Terrassa

Justa Revolta: removent consciències des de la ràdio
Col·lectiu Justa Revolta

11:00: PAUSA

11:30-13:30: TAULA RODONA La coeducació en la Formació professional, passat, present i prespectives de futur

  • Coeducació: la discriminació horitzontal en els estudis de formació professional.
    • Núria Solsona Pairo, doctora en CC de l’Educació, professora de secundària i assessora en coeducació.
  •  L’FP i els canvis en la política educativa
    • Montse Milán Hernández, secretaria de Política Educativa de la FE CCOO.
  •  Formació coeducativa, millor professional
    • Mercè Otero Vidal, experta en coeducació i professora de secundària.


Modera:  Anna Belen Fernández Viciana,  professora de Formació Professional a l’INS Ribot i Serra (Sabadell)


13:30: CLOENDA







GRUP ORGANITZADOR: 

Anna Belén Viciana, Encarna Molina Moya, Rosa Raja Rigall, Mª Josep Pérez Benavent, Mercè Otero Vidal, i Mercè Gómez Llobregat. 







Comentaris

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més