Diàlegs apreciatius

Les organitzacions no són problemes a resoldre sinó centres de relacions connectades a infinitat de capacitats i fortaleses (David Cooperrider). 


El Diàleg Apreciatiu (DA) és una teoria del canvi amb una visió sistèmica que busca el millor de la gent i les seves organitzacions. És un camí cap a la innovació positiva en lloc de la negativitat i la crítica. Un dels seus pilars és el diàleg, com a llenguatge positiu, que busca en la memòria històries d'èxit per afrontar situacions difícils. El DA s'aplica en diverses àrees organitzacionals i en temes amplis i complexos com el desenvolupament comunitari i la resolució de conflictes.

Els diàlegs apreciatius es concentren en el descobriment sistemàtic del nucli de recursos i potencialitats que es troben a partir de la investigació apreciativa d'històries d'èxit. L'apreciació ens porta a valorar la vida, mou ​​els nostres sentiments, excita la nostra curiositat, i proveeix inspiració per a la ment visionària. En aquest sentit, rescatar el que té valor és el poder generador més gran per a la construcció de nous futurs.


definicion
La intervenció s'enfoca en la imaginació i innovació col·lectiva a partir del millor de l'organització (nucli vital) i no en crítiques i diagnòstics (dèficits). S'assumeix que tota organització té abundants capacitats positives; quan aquestes es fan visibles i s'orienten a un objectiu compartit de mutu benefici aconsegueixen mobilitzar canvis insospitats per a altres enfocaments tradicionals. Un procés d'Investigació i Diàlegs Apreciatius pot constar de cinc etapes, anomenades les 5D, definides de la següent manera:



descubrimiento
La tècnica s'inicia amb una investigació apreciativa per definir el tema sobre el qual es treballarà i es desenvoluparà el diàleg. Aquesta investigació està sempre enfocada a descobrir el que el client vol veure més dins de l'organització. No busca el dèficit que porta el problema - el que el client desitja veure menys - com per ex.: Baixa comunicació i poca connectivitat en les relacions interpersonals, sinó que el seu objectiu és indagar apreciativamente per conèixer què és el que veritablement els agradaria veure créixer, com ara: la cooperació i l'empatia. 


sueno
Un cop acordat això amb el client, desenvolupem les dues etapes següents, Descobriment i Somni. Aquestes etapes conformen una fase de divergència i d'expansió que porta als participants a la recerca de noves possibilitats i al descobriment i resignificació del seu nucli positiu. La innovació, la creativitat, i la generació d'imatges de futur positives són el condiment principal d'aquestes primeres fases. 


L'objectiu és promoure, motivar i inspirar a les persones a dissenyar i construir noves realitats que impactin positivament en el que es desitja veure créixer més en l'organització. 

Durant aquest procés ja podem veure aspectes positius:

    diseno
  • Milloren la integració i les relacions interpersonals 
  • Promouen una visió compartida 
  • Enforteixen la cultura apreciativa 
  • Desperten i sembren estats emocionals positius com l'optimisme, l'alegria, la gratitud, l'orgull i la inspiració, entre d'altres. 
  • Augmenten l'autoestima i l'autoeficàcia de les persones. 
  • Optimitzen les bones pràctiques apreciatives que faciliten l'assoliment dels objectius de l'organització a la vegada que augmenten el benestar de les persones.

destinoEl procés continua amb les etapes de Disseny i Destinació. Aquestes etapes constitueixen la fase de convergència que permet, mitjançant una planificació estratègica, baixar a terra, dissenyar i coordinar les accions necessàries per a la concreció del somni. 

L'objectiu del procés és la creació de projectes clarament definits que en ser posats en marxa permetran el creixement significatiu de l'objectiu que l'organització es va proposar desenvolupar i veure créixer més. 

I desprès?

És recomanable que després de l'aplicació d'un procés de diàlegs apreciatius es dissenyi i apliqui un programa d'activitats que acompanyin i motivin la continuïtat del procés. Per a això comptem amb eines com el coaching apreciatiu i jornades de capacitació. 

Algunes àrees on l'aplicació d'Investigació i diàleg apreciatiu és molt efectiva: 

  • Crear o modificar visió, missió i objectius de l'organització. 
  • Generar i desenvolupar projectes 
  • Facilitar la integració entre diferents àrees. 
  • Promoure una cultura apreciativa. 
  • Augmentar la Comunicació efectiva. 
  • Desenvolupar el lideratge apreciatiu. 
  • Motivar la creativitat i la innovació 
  • Augmentar les pràctiques cooperatives. 
  • Incrementar la qualitat del clima laboral. 
  • Identificar i promoure el desenvolupament de fortaleses i habilitats. 
La metodologia d'Indagació i diàlegs apreciatius té l'avantatge de poder ser aplicada amb èxit, a més de grups reduïts, a grups de persones molt nombrosos (1000/2000 participants) en forma conjunta




Comentaris

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més